Proč právě já?

Aktualizace: zář 3

Jestli jste v náročném životním období, je tento článek určený vám. Neklesejte na mysli, podívejte se, že v tom nejste sami. Přijde lepší období a vám zase bude líp.

Děje se to všem


V průběhu života vás potká několik úmrtí, vážné nemoci v rodině, úrazy, rozchody. Setkají se s tím všichni lidé na světě, bez výjimky.

Můžete být chvíli bez peněz, bez práce, bez kamarádů, bez bydlení, můžete zažít šikanu nebo neshody v rodině. Třeba chcete děti a nejde to. Můžete přijít o majetek nebo zažít autonehodu. Můžete se stát obětí násilí, psychického týrání nebo podvodu. Problémů je nepočítaně. Něco z toho se stane v životě každému.

Může to trvat týdny, můžete se z toho dostávat měsíce nebo roky.

Problémům se nemůžete vyhnout, je to součást života nás všech, zkuste je přijmout, prožít, zvládnout a jít dál. Nejste žádná výjimka. Život je dlouhý a každý si problémy vybere v jiném životním období. Nezoufejte, jestli se vám jich teď nakupilo hodně najednou. Třeba si teď „vyberete“ všechny problémy a čeká vás dvacet klidných let.

Máte možnost se svobodně rozhodnout, jak s problémy naložíte, jak moc si je pustíte k tělu. Necháte se jimi ovládnout nebo ovládnete vy je?

„Proč právě já?“


Tato otázka je naprosto přirozená. Mám za to, že si jí v životě položil snad každý, kdo byl nepříjemně překvapený náhlou událostí nebo dlouhodobě uvíznul v problémech, které se neřešily nebo měl napjaté vztahy s blízkou osobou nebo čelil osobní nebo rodinné tragédii. A spousty další možností.

Je to typická otázka zaskočeného člověka, který zatím neví, jak se svojí situací naložit.

Ve svém okolí vidím při řešení náročných situací dva typy přístupů, které jsem si pojmenovala jako:

1/ Bojovník – chce situaci zvládnout, má k dispozici dostatek síly, případně jí hledá; nechce se nechat situací semlít a systematicky řeší, co je potřeba; snaží si zachovat chladnou hlavu, co to jde; hledá účinnou pomoc; aktivně přistupuje ke zvládnutí situace.

2/ Zraněný (oběť) – je zaskočený; nemá aktuálně dostatek síly; je vyčerpaný a lítostivý; raději by, kdyby mu se zvládnutím problému někdo pomohl, případně situaci za něj vyřešil a ulevil mu; je spíš pasivní v řešení a čeká, jak situace dopadne.

V průběhu řešení problému se toto nastavení může měnit. Stává se tedy, že někdo vpluje do zvládání problému jako bojovník a po čase je situací tak zmožený, že se dostane do pozice zraněného. Naopak člověk, který je zpočátku zraněný a naprosto paralyzovaný, se časem, po nabrání dostatečných sil, změní v bojovníka. Také v průběhu života se toto nastavení mění. Někdo, kdo je v dětství převážně zraněný a na problémy reaguje lítostivě, může v dospělosti být bojovník a obráceně.

Životní nastavení jde změnit! Nevzdávejte to, jestli jste zrovna zranění. Nezůstávejte v problému déle, než je nezbytně nutné. I když může vaše situace vypadat bezvýchodně, zase vám bude dobře.

Pečujte o sebe, nabírejte sílu


Jestli se právě nacházíte v náročném období a jste v tuto chvíli zranění, vytvořte si plán, jak se dostat do stavu bojovníka.

Co byste udělali pro milovaného člověka, který by byl ve stejné situaci, jako jste vy?

Tak přesně tohle teď potřebujete udělat pro sebe. Nabrat sílu je váš úkol.

Přemýšlejte, co by vám udělalo dobře, abyste ten nápor zvládli. Odpočívejte, dopřejte si mít se chvílemi dobře. Když vás trápí nespavost, využijte ten čas na koukání romantických filmů. Jestli máte tíseň na prsou, třeba by mohla pomoct masáž nebo procházka po horách. Dělejte cokoliv, co vám uleví a pomůže budovat ztracenou stabilitu.

-> Pokud to jde, co nejvíc odpočívejte. Hledejte i jen drobnosti, které pro sebe můžete udělat a dělejte je. Teď hlavně potřebujete nabrat sílu a dostat se do pozice bojovníka. Ulevte si od povinností, od kterých si ulevit můžete. Dělejte si dobře. Zasloužíte si to.

Zaměřte se na řešení


V době řešení problémů, přechodů a změn, můžete cítit smutek, strach nebo stres. Navíc si situaci násobíte tím, že se trápíte se vším okolo, co vám problém přinesl – nepohodlí nebo únavu. Jak ze svého života pocity s problémem spojené odstranit? Zkuste se místo zaměření na problém a analyzování, co bylo, jak bylo a přemýšlení čí je to chyba a kdo za to může, zaměřit na hledání řešení – jak z problému ven. Jak se chcete cítit a co pro to můžete udělat?

Rozešli jste se s partnerem, se kterým jste plánovali rodinu? Děsíte se, že už jiného partnera nepotkáte a vlastních dětí se nedočkáte. Vaše trápení a starosti o budoucnost rostou. Přemýšlení nad rozchodem vás neposune. Co uděláte pro to, abyste získali nového partnera? Podívejte se, jak můžete s touto situací naložit a využít jí pro svůj další život.

Přišli jste o práci? Přijdou výčitky, co všechno jste mohli dělat jinak, přijde nejistota, jak se uživíte. Zaměřte se čistě na hledání nové práce. Výčitky vám nic nepřinesou. Je to zkušenost, kterou jste získali. Nic víc, nic míň.

-> Zkuste si: Zamyslete se, jestli na svojí situaci, kterou řešíte, můžete dokonce najít pro svůj další život nějaké výhody. Dá se to zúročit? Můžete tím pádem udělat něco, co jste doteď nemohli a přáli jste si?

Ztratili jste blízkou osobu? Tady žádné řešení není, jen situaci prožít a naučit se s ní žít. Na co se v životě zaměříte, až vám bude líp?


Přemýšlení o problému přináší problém, přemýšlení o řešení vám přinese řešení.

Zvykněte si položit otázku: Co udělám pro to, abych se z toho dostal?

Úryvek z mojí knížky Užijte si život, kterou vydalo nakladatelství Grada.

26 zobrazení

Objednejte si nezávaznou schůzku:

Email: jana@neuwerthova.cz

Telefon: +420 777 942402

Skype: Jana Neuwerthová Šmýdová

Praha

  • Facebook Sociální Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Sociální Icon
  • YouTube Sociální Icon
  • Twitter
  • Spotify

Chcete jednou za 2 měsíce dostávat zprávy

o podnikání a osobním rozvoji?

Přihlašte se:

Konzultace probíhají na adrese Revoluční 8, Praha 1,

metro Náměstí Republiky
Workshopy probíhají v Impact Hub, Drtinova 557/10, Praha 5,

metro Anděl


IČO 71650474