Jak se zbavit neustálého strachování

Aktualizace: před dnem

Jde žít bez strachování! Postupně se dá se naučit, že vám tento automatismus nenaskočí, nebudete v hlavě přemítat dramatické nebo snad i katastrofické scénáře.

Pojďte se podívat, jaké strachy jsou a co je způsobuje a jak zbytečné strachy ze svého života odstranit.

Který strach převládá?

Strach je jedna ze základních lidských emocí, pomáhá vám reagovat na možné ohrožení života nebo zdraví. Je to vaše přirozená ochrana, která vás vyburcuje buď k útěku, nebo do boje. Strach máme dvojího typu:

1/ Přirozený strach v případě bezprostředního ohrožení života nebo zdraví.

a/ V průběhu různých katastrof, jako jsou požáry, padající stromy atp. vám vydání se na útěk naskočí automaticky.

b/ Druhá možnost je boj s původcem strachu. Pokud to tedy jde.

- produktivní – pracovat na tom, jak ohrožení zlikvidovat,

- neproduktivní – změní se v hádku nebo agresivní útok, ale ohrožení jako takové nezmizí.

2/ Strach z věcí, které si představujete, že by se mohly stát – neustálé strachování.

Ve svém okolí můžete vidět obavy z možné ztráty zaměstnání nebo partnerského vztahu, ztráty bydlení a jiné podobně důležité životní jistoty.

Zde je potřeba se naučit rozlišovat, jestli toto ohrožení reálně hrozí nebo jestli si tuto hrozbu jenom představujete a sami si strach a případné úzkosti s tím spojené, vytváříte.

Tento naučený strach je zlozvyk a stejně jako každý jiný zlozvyk, vám otravuje život.

A také se ho stejně, jako kterýkoliv jiný zlozvyk, můžete odnaučit. Tím, že si to uvědomíte, jste na dobré cestě.

Zkuste si: Strachujete se často? Máte obavy z reálných ohrožení, která se v tuto chvíli můžou stát, nebo si častěji představujete, jaká ohrožení vás někdy v budoucnu můžou potkat?


Strach ze selhání

U lidí dále můžete často vidět obavu z představovaného možného vlastního selhání: Co když neuspěju? Co když si někdo pomyslí, že nejsem dost dobrý, chytrý...? Co když se mi to nepovede podle mých představ? Co když selžu? Co když se ukáže, že...?

Strachování se ze selhání máme vybudované soustavným porovnáváním s ostatními – vzniká to v dětství, náš školní systém díky známkování toto srovnávání v lidech podporuje. Jsme takhle zvyklí odjakživa, většina z lidí si tento mechanismus vůbec neuvědomuje!

Jsme naučení, že musíme naši hodnotu, a co umíme nebo neumíme, dokázat. Nestačí to, jací jsme. Vzhledem k tomu, že je to naučené nastavení, ani si je neuvědomujeme - tedy i v dospělosti se porovnáváme s úspěchem nebo selháním druhých lidí a dokazujeme, jakou máme hodnotu a v čem jsme dobří. A protože je to pro nás důležité už od dětství, obava z toho, že něco nedokážeme, může narůst až do neustálé obavy ze selhání.

Zkuste si: Bojíte se selhání? V čem konkrétně? Z čeho váš strach pramení? Máte špatnou zkušenost z minulosti? Nebo se potřebujete před někým ukázat?

A zkuste to obráceně. Co když uspějete? Co když se vám všechno povede podle vašich představ?

Představte si, že místo vytváření si negativních scénářů – místo obav, jaké katastrofy se můžou stát, místo vytváření si různých představ o vlastním selhání, místo podkopávání víry v příznivé okolnosti, věnujete tento čas vytváření si hezkých a příjemných chvilek a co všechno dobrého se může stát!

Tyto představy zaberou úplně stejně času jako strachování a úplně stejně vás připraví na možnosti, které se můžou stát - a budete se u nich cítit líp.

Profesor americké univerzity Karl Pillemer ve své knize „30 Lessons for Living“ uvádí poznatky ze svého výzkumu, ve kterém dával dohromady rady pro šťastnější život pro mladší generace. Zpovídal převážně seniory, vycházel z toho, že i naši předci byli po staletí zvyklí chodit se radit k moudrým starým lidem – protože oni své životy už skutečně prožili. Ptal se na jejich nejcennější zkušenosti, které by poradili mladším.

Uvádí, že mnoho z nich mělo o první radě jasno: „Přestaňte se strachovat.“ „Strachování je obrovská ztráta vašeho drahocenného času, který ve svém časově omezeném životě máte.“ „Prostě s tím přestaňte.“

Místo strachování se připravte

Podle výzkumů se Češi nejvíc bojí:

- o zdraví;

- nezaměstnanosti;

- nedostatku peněz;

- smrti;

- požáru.

Z výzkumu dál vyplývá, že třetina lidí se na období nejistoty nijak nepřipravuje, třetina se v budoucnu plánuje připravit a třetina se cítí být připravená. Tedy jen třetina lidí je skutečně připravená na něco, čeho se obává.

Spousty strachů se můžete přípravou vyvarovat. Nechtějte po sobě hned splnit velké úkoly. Rozkouskujte si je na několik menších. Začněte s maličkostí, která je pro vás zvládnutelná. Postupně ukrajujte a pozorujte, jestli se vaše obavy zmenšují. Ano, nic vám nezaručí, že budete stále zdraví a při penězích. Ale když pro to uděláte maximum, nebudete si pak říkat „Že já jsem nežil víc zdravě.“ nebo „Že já jsem neměl víc našetřeno.“ Už přípravy na zajištění vašeho klidu, vám můžou přinést úlevu nebo i radost.

Bojíte se o své zdraví? Zaveďte do svého jídelníčku jednu zdravou potravinu navíc, začněte místo jezdění výtahem chodit pěšky nebo si každý den udělejte odpočinkovou relaxační čtvrthodinku. Nechtějte po sobě najednou chodit třikrát týdně do posilovny a začít držet ozdravnou dietu. Každý krůček, který vás posouvá k lepšímu zdraví, posiluje vaši jistotu.

Bojíte se nezaměstnanosti? Pomohlo by postupné zvyšování kvalifikace? Vytvoření rezervy?

Zkuste si: Jaký strach vás pronásleduje? Kvůli čemu se v noci budíte. Dá se na to (alespoň částečně) připravit? Vezměte si papír a napište si konkrétní kroky, jak se připravíte a nepříjemného strachování se zbavíte.

Pomohlo vám to?

Zde je ukázka mých dřívějších strachů:

Když byly děti malé, bála jsem se, že se zraní. Nikdy se to nestalo.

Když jsem skončila v jedné práci, bála jsem se, že nenajdu lepší. Vždycky jsem našla.

Obávala jsem se, že nenajdu nového partnera. Vždycky jsem našla.

Mám hrůzu z dluhů, přesto jsem párkrát dlužila peníze. Vždycky jsem je splatila.

Když jsme bydleli v pronájmu, bála jsem se, že pronájem skončí a my nebude mít kde bydlet. Nikdy se to nestalo.

Roky jsme měli doma obyčejné dveře, kdykoliv jsme odjeli, bála jsem sem, že se k nám někdo vloupá. Nikdy se to nestalo.

A takhle bych mohla dál pokračovat...

Zkuste si: Které strachy vás v minulosti pronásledovaly a byly úplně zbytečné?

Vidíte některé z těchto strachů i ve svém současném životě? Nestálo by za to se tohoto strachu konečně zbavit? Zbytečně si otravujete život.

Když se strachujete a v hlavě si představujete různé černé scénáře, k čemu vám to slouží?

Děláte to kvůli úlevě, když se obávaná pohroma nevyplní? Nebo se vám osvědčilo, že když se strachujete, obava se nevyplní? Naopak když jste se nestrachovali, problém nastal?

Stojí to strachování za to?

Závěrem - Jde žít bez strachování! Postupně se dá se naučit, že vám tento automatismus nenaskočí, nebudete v hlavě přemítat dramatické nebo snad i katastrofické scénáře.

90 % věcí nebo událostí, ze kterých mají lidé strach, se nikdy nestane! Na to je prosím výzkum.

Neustálé strachování a stresování vám neprospívá. Jde se naučit se nestrachovat.

Je to zlozvyk a tím, že začnete o strachování takhle uvažovat a hledat cesty, jak se tohoto zlozvyku zbavit, jste na dobré cestě.

Úryvek z mojí knížky Užijte si život, kterou vydalo v roce 2017 nakladatelství Grada.

19 zobrazení

Objednejte si nezávaznou schůzku:

Email: jana@neuwerthova.cz

Telefon: +420 777 942402

Skype: Jana Neuwerthová Šmýdová

Praha

  • Facebook Sociální Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Sociální Icon
  • YouTube Sociální Icon
  • Twitter
  • Spotify

Chcete jednou za 2 měsíce dostávat zprávy

o podnikání a osobním rozvoji?

Přihlašte se:

Konzultace probíhají na adrese Revoluční 8, Praha 1,

metro Náměstí Republiky
Workshopy probíhají v Impact Hub, Drtinova 557/10, Praha 5,

metro Anděl


IČO 71650474