10 vyzkoušených tipů pro duševní zdraví

Ráda bych zde nasdílela svoje tipy pro zlepšování duševního zdraví. Věci, které skutečně dělám a doporučuji i svým klientům.

Pomáhají mi udržet dobrou náladu a tak celkově posilují zdraví. Popíšu zde, jak jednotlivá opatření lidem konkrétně prospívají.

Věřím, že vás uvedené informace nakopnou k jejich zavedení do vašeho života.


1/ Procházka je lék na všechno - duši i tělo.

Nedaří se vám meditovat? Je tu procházka.

Nejste sportovní typ? Je tu procházka.

Potřebujete si utřídit myšlenky? Setřepat ze sebe napětí a stres? Procházka, procházka.


Je prokázáno, že chůze na čerstvém vzduchu ovlivňuje pozitivně náladu. Chůze je nejzdravější aktivita, vhodná úplně pro každého.


A není nutné jí vždycky plánovat. Stačí třeba z tramvaje vystoupit o 2 zastávky dřív a dojít pěšky.

Pokud se procházíte ve městě, snažte se jít parkem. Pokud máte možnost se procházet v přírodě, máte vyhráno.


Dle studie univerzity z Exeteru, které se zúčastnilo 20.000 lidí, bylo zjištěno, že pro udržení zdraví je potřeba v přírodě strávit alespoň 2 hodiny týdně. A nezáleží na věku, pohlaví, ani finanční situaci. Kdo do přírody nechodí, řadí se mezi potenciálně nemocné.

2/ Spánek - a jak na něj, když se nedaří

Spánek často určuje, jaký bude den. Osobně, když mám moc věcí k přemýšlení, často se budím hodně brzo ráno, začnou se mi honit myšlenky a už neusnu.

S nespavostí se potýká i hodně mých klientů.

Od nich vím, že se při nespavosti dostávají do ještě většího tlaku na sebe tím, že si začnou vyčítat “proč nespím!”, “měl bych spát”, “jaktože zase…”.

Hledejte cesty, jak se uklidnit.

Např. Máte za sebou 4 hodiny spánku? Ale i jednorázově takové množství spánku může být dostatečné pro relativně pohodový den. Dospíte to zítra. Buď vstanete s tím, že nevyspání zvládnete, nebo vstanete s tím, že vás čeká den k ničemu.

Není třeba se obviňovat, že nespíte. To se opravdu občas stane každému.

Nebo si na následující den naordinujte klidový režim, abyste den zvládli… Rovnou si po probuzení plánujte, jak tedy s nevyspáním naložíte, buďte k sobe laskaví, netlačte na sebe.

Co mě osobně funguje - před spaním si dát bylinkový čaj Teekanne Spánek a nervy. Skutečně zabírá, spánek je po něm hlubší. Dále užívám CBD konopné kapky. Skoro každý večer. Ale ty beru pravidelně hlavně kvůli jejich vlivu na obnovu buněk. To, že se po nich líp spí, beru jako bonus.


Je dobré dokonale zatemnit místnost, kde spíte. Nesviťte si před spaním LED světlem, protože obsahuje hodně modrého světla, které nám dává signál, že je den a potom se dlouho nedaří usnout.

Při kvalitním spánku tělo produkuje hormon melatonin, který má antioxidační účinky a přispívá k lepší regeneraci.

Vím také, že je možné dodávat tento hormon v kapslích, ale nemám s tím osobní zkušenost.


3/ Hudba

Hudba mění emoce. Hudba dostane člověka ze splínů a špatných nálad. Hudba se díky mobilním technologiím dá poslouchat úplně všude.

Pomůže člověku přeladit pozornost uprostřed davu lidí. Zpříjemní cesty dopravou, nákupy atd. Uklidní vás, prohloubí relaxaci. A někdy pomůže i usnout.

Nebo naopak rozproudí krev a pomůže vám k větší aktivitě. Svojí hudbu mám díky telefonu po ruce, pomáhá mi nastartovat den, nebo naopak zrelaxovat po práci.


4/ Jídlo - to nikdy nezklame :-)

Dobré jídlo potěší samo o sobě.

Vhodně zvolené potraviny ovlivňují skladbu mikrobiomu ve střevech a ten pak následně procesy v mozku, které ovlivňují naši schopnost čelit stresu. Stručně řečeno žádné cukry a bílá mouka, naopak jíst kvašenou zeleninu a fermentované potraviny, které jsou plné probiotik. O stravě napíšu víc příště - to je na samostatný článek.

K pití voda s citronem (který paradoxně podporuje zásaditost v těle) a oblíbený čaj.

5/ Nesledovat zprávy

Osobně věnuji tomu, co se děje u nás i ve světě, maximálně pár minut měsíčně. To úplně stačí, abych byla v obraze. Hlavní události se totiž dozvím z hovorů s lidmi, ze sociálních sítí, kam sama svými tématy přispívám.

Zpočátku jsem měla obavu, že budu “mimo” dění, ale není to tak. Podstatné se opravdu dozvím.

Nezahlcuji se cizími dramaty (obzvlášť politickými) a vyeskalovanými problémy.

Přispívám světu jinak, neprospívá mi sledovat, co se kde děje. To, že jsem v pohodě, mi dává sílu dávat druhým sílu.


6/ Aktivně řešit problémy

Nenechávat hlavu zbytečně dlouho plnou myšlenek o problémech, skutečně je řešit. Čím víc řešení oddalujete, tím víc si škodíte. I kdyby to měla být drobnost každý den, která vás posune.

S čím se často setkávám, že se člověk upne na jednu negativní věc, ta naroste do obřích rozměrů a přes ní “není vidět” to dobré, co v životě má.

Mysl dává skutečně větší váhu negativním informacím, je to geneticky zakódováno - jako ochrana nutná pro přežití. Negativní se nás drží, pozitivní po člověku sklouzne a je pryč.

Proto je potřeba se na pozitivní věci víc zaměřovat a připomínat si je. A regulovat a umenšovat množství negativních myšlenek. Jde to.


7/ Věnovat se sobě a tomu, co mě baví

Každý člověk má nějakou činnost, která ho baví, problémem je, že si na ní ne vždy vyhradí čas. A když máte malé děti, opravdu je to těžké.

Nemusí to být vyloženě koníček, nebo čtení knížek atp. Klidně se věnujte povalování v posteli, koukání na filmy, rozptýlení na sociálních sítích…

Vaše zábava je vaše. Vyhraďte si takovou chvilku pro sebe každý den.


8/ Koupel s levandulí

Taková obyčejná vana s pár kapkami levandule udělá divy. Svaly si odpočinou, tělo se celkově uvolní. Levandule má uklidňující účinky, zrelaxovaný člověk přijde na jiné myšlenky.


9/ Masáž

Ano, je to uvolnění těla, které směle dávám k péči o duševní zdraví. Protože masáž nejenže uvolňuje nahromaděný stres v těle, ale během masáže si odpočinete i psychicky - máte prostor vypnout a volně dát průchod svým myšlenkám.


10/ Starat se o hezké vztahy se svými blízkými

Přestože to dávám na poslední místo, považuji to za nejdůležitější. Beru to jako takovou samozřejmost, že jsem to sem pomalu zapomněla napsat.


Vřelé objetí mezi blízkými produkuje v jejich těle hormon oxytocin, který je pojmenovaný jako hormon lásky. Zlepšuje náladu, snižuje úzkost a stres.


V rodině zkuste méně vychovávat a víc si společný čas užívat - věřit druhým, že je jejich vnitřní moudrost je povede. A když nepovede, je to jejich odpovědnost.

Zde mám na mysli i dospělé děti, které se snaží vychovávat svoje rodiče. Vím, že je to myšlené dobře, ale to ještě neznamená, že to přispívá k dobré atmosféře.

Dál by se dalo pokračovat o správném dýchání a meditaci - vím, že obojí do péče duševní zdraví patří, ale osobně to neumím, takže jen zmiňuji.

Také jóga je skvělá - opět nepraktikuji, cvičím jen 5 pozdravů slunci každý den. Ale pořád lepší, než nic :-)


Doufám, že vám toto shrnutí bylo k užitku a nasměruje vás k lepší péči o vaše duševní zdraví.


Zdravou stravu řeší kde kdo, jak se starat o svojí hlavu málokdo, protože je to takové těžko uchopitelné, nejde “spočítat” konkrétní přínosy, zdánlivě nejsou vidět výsledky.

Funguje kombinace několika opatření, která člověk dělá soustavně, ideálně trvale.


Z dlouhodobého hlediska se péče o duševní zdraví projeví na vaší náladě, lepším pocitu ze sebe a svého života. Stojí to za to.


441 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Děkujeme za odeslání