Čekání na včerejší vlnu

Aktualizace: lis 25

Náš svět je jiný. A už navždy jiný zůstane.

A čekání na to, že se starý svět vrátí, je stejné, jako čekání se surfem na vlnu, která odplula včera.


A právě schopnost - přizpůsobit se aktuální vlně - bude rozhodovat o naší psychické pohodě do budoucna. Tímto přizpůsobením mám na mysli - využít k životu to, co se právě nabízí a upravit si ho ke svojí spokojenosti. Neupínat se k tomu, co bylo a nemalovat si na růžovo svět, který bychom chtěli.


Sláva onlinu

Online svět nám pomohl zvládnout marasmus, do kterého jsme se kvůli koronaviru dostali.

Sama jsem musela s klienty na terapii přejít úplně do online prostředí. Neříkám, že je to ideální, osobní kontakt je stále nejpřínosnější, ale buď bych mohla zastavit praxi a čekat, až bude možné osobní setkávání, nebo jsme se přizpůsobili tomu, co teď je..

Jedeme na vlně, která tady je teď.


Ale to není jediná změna, která v našem světě už zůstane...

Nemá cenu hořekovat, že ta online výuka není dostatečná (a že opravdu není!). Nemá cenu hořekovat, že nemůžeme cestovat jako dřív. Nemá cenu hořekovat, že se nemůžeme setkávat.

Život je těžký, vždycky byl a bude. Teď je však těžký pro většinu lidí najednou. Nemůžeme se vzájemně “vytahovat” nahoru, protože jsme docela dole všichni. Tím se situace umocňuje.


Potřebujeme se naučit využít to, co je teď. Přijmout současnou situaci jako fakt a jít dál. Až bude jiná situace, budeme fungovat zase jinak.


Naučit se regulovat svoje očekávání beru jako jednu z nejužitečnějších věcí vůbec. Není to jednoduché. Protože by zároveň měl zůstat prostor pro snění a naději na lepší vyhlídky. A že zase přijdou lepší chvilky! Jen už budou jiné. A čím míň budeme lpět na tom, že čekáme na chvilky přesně takové, na jaké jsme byli zvyklí, tím víc si užijeme chvilky, které přijdou.

Jak se naučit surfovat na té správné vlně?

Jak to udělat, aby se člověk spokojil s tím, co je, když mu to nevyhovuje? A má pocit, že ve “starém" světě mu bylo líp?


Přijde mi užitečné si vyhodnotit, ve které fázi krize se zrovna nacházíme:

- V první fázi nemůžete uvěřit tomu, co se děje. Jste v šoku a situaci odmítáte přijmout.

- V další fázi přichází protest proti situaci, časté je hledání viníka, ať už jím může být virus, osud, další osoby nebo člověk sám. Tato fáze se může projevovat zoufalstvím, naštváním nebo hněvem.

- Ve třetí fázi začíná přehodnocování života a hledání hodnot a jistot, na kterých lze stavět a pokračovat dál.

- A konečně ve čtvrté fázi přichází přenastavení života nebo alespoň jeho části. Přichází smíření se se situací a vydání se novým směrem.

A co s tím dál?

"Nechte se svézt" po vlně krize a nechte jí přirozeně plynout. Předpokládám, že první a druhou fázi krize máme všichni dávno za sebou. A jak by se dalo projít třetí a čtvrtou fází co "nejšetrněji"?

1/ Zkuste se nestrachovat.

"A co když už bude život jiný?" "A co když se situace ještě zhorší?" "A co když…"

Ano, to všechno se možná stane.


Je potřeba začít přistupovat k situaci věcně, prakticky. A přestat v hlavě přemítat nejrůznější černé scénáře. Smířit se s jinou realitou je něco jiného, než v mysli přemítat různá možná dramata. Ono to nebude tak horké!

Naučte se rozlišovat, jak moc vaše představy reálně hrozí a jak moc si různé hrozby ve své mysli zbytečně dramatizujete a sami si případné úzkosti s tím spojené, vytváříte,


Pokud se budete cítit na přicházející změny a novou realitu dostatečně přípravení, můžete strachování výrazně zredukovat. A vím, že na spoustu věcí se nepřipravíte!

V každém případě je vyzkoušené, že ve chvíli, kdy procházíte nějakou těžkou zkouškou, lépe jí zvládáte, když máte záložní plán.


Podle výzkumu se Češi nejvíc bojí:

- o zdraví;

- nezaměstnanosti;

- nedostatku peněz;

- smrti;

- požáru.

Z výzkumu (z roku 2017) dál vyplývá, že třetina lidí se na období nejistoty nijak nepřipravuje, třetina se v budoucnu plánuje připravit a třetina se cítí být připravená. Tedy jen třetina lidí je skutečně připravená na něco, čeho se obává.

Když uděláte maximum, nebudete si pak říkat „Že já jsem nežil víc zdravě.“ nebo „Že já jsem neměl víc našetřeno.“ Už přípravy na zajištění vašeho klidu, vám můžou přinést úlevu.


3/ Budujte si jistoty.

I nejisté době je dostatek jistot, o které se dá opírat...

A největší jistotu hledejte v sobě. Jen vy víte, co jste doposud zvládli. A zase zvládnete!


4/ Být vděčný za to, co máme.

Pokud jste zdraví, pořád je dobře!

Jednoho dne si lehneme a umřeme. A nebude nic. Ani to dobré, ani to špatné. Není dne, abych na to nemyslela.


Co bude dál?

Myslet si, že už nepřijde další vlna koronaviru, by bylo naivní.

A v dalších letech možná přijdou zase jiné viry. I když za našich mladých let býval sníh a celkově byla spousta věcí lepších, nijak vám nepomůže se upínat k tomu, co bylo.


Čím dřív se naučíte jet na aktuální vlně, tím líp.

Vzpomínat na to, jak to tenkrát bylo lepší, vám neprospěje.

Přizpůsobte si život tak, aby vám v něm bylo co nejlíp už teď.


Život máme všichni jen jeden.

73 zobrazení

Objednejte si nezávaznou schůzku:

Email: jana@neuwerthova.cz

Telefon: +420 777 942402

Skype: Jana Neuwerthová Šmýdová

Praha

  • Facebook Sociální Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Sociální Icon
  • YouTube Sociální Icon
  • Twitter
  • Spotify

Chcete jednou za 2 měsíce dostávat zprávy

o podnikání a osobním rozvoji?

Přihlašte se:

Konzultace probíhají na adrese Revoluční 8, Praha 1,

metro Náměstí Republiky
Workshopy probíhají v Impact Hub, Drtinova 557/10, Praha 5,

metro Anděl


IČO 71650474